måndag 6 april 2009

Farsans frågesport del 5

Återigen dags för "fader Foura" att dra igång en omgång frågesport enligt känt manér. Den här veckans lyser dock grammofonskivorna med sin frånvaro.

Nästa vecka tar "Farsans frågesport" påsklov, men som man säger: Den väntar på något gott väntar aldrig för länge... (se bild)

Lycka till!

1. Vi börjar med två frågor kring påsken och vad vi kommer ihåg från kristendomslektionerna:

Psalm 43 i gamla psalmboken börjar ”Bereden en väg för Herran”, men hur lyder nästa fras? (1p)
Pilatus lät folket bestämma om man ville "frige Jesus eller xxxxx", ja vem/vad? (1p)

2. Vad heter ”Babben” Larsson i förnamn? (1p)

3. Vad heter örats tre hörselben? (3p)

4. Vilken fågel heter Pica Pica på latin (1p)

5. Lite kändiskunskap:
Vad heter Pernilla Wahlgrens mor? (1p)
I vilken sånggrupp medverkar Hanna Hedlund-Stenmark syster? (1p)
Magnus Carlsson var sångare tidigare i ett dansband, vilket? (1p)

6. Vad heter djurparkerna utanför Gävle och Norrköping? (2p)

7. Varför flaggar vi den 23/12? (1p)

8. Vilket landskap är prins Carl Philip hertig av? (1p)

9. Monark, Crescent och Mustang var för kända varumärken för vadå? (1p)

10. Vad heter blåvalen som finns på Naturhistoriska museet i Göteborg? (1p)

11. Vad har Colombia, Java, Skåne för gemensamt? (1p)

12. Vilket år och månad var friidrotts-VM i Göteborg? (1p)

13. Vad kostar det enkel väg att åka över Öresundsbron? (1p)

14. Vad heter mannen som uppfann skiftnyckeln? (1p)

15. Vad är kalvdans? (1p)

16. ”Temat hur väl känner du Krille?”:
I vilka fem idrotter har Krille tävlat aktivt? Det vill säga deltagit i tävlingsmatch/turnering, ej i skolsammanhang (5p)

Svar finns under kommentarar där ni också gärna får skriva in erat resultat och en liten kommentar (max 26 poäng)!

7 kommentarer:

Kris sa...

1. ”Bereden väg för Herran! Berg, sjunken, djup, stån opp.”, Frige Jesus elle BARABBAS
2. Barbro
3. Hammaren städet och stigbygeln
4. Skata
5. Christina Scollin, Alcazar, Barbados
6. Furuvik och Kålmården
7. Drottning Silvias födelsedag
8. Värmland
9. Cykelmärke
10. Malmskavalen
11. Kaffesorter
12. 1995 Augusti
13. 280 kr
14. Johan Petter Johansson
15. Råmjölkspannkaka
16. Fotboll, innebandy, handboll, fäktning och Brasiliansk Jiu-jitzu

Kris sa...

Själv hade jag 11 rätt, men hade ju givetvis fått 16 om jag fått räkna med frågorna som handlar om mig själv.

Rätt svårt den här veckan...

Hanna sa...

21 rätt, äntligen har du börjat fatta det här med quiz Berra! :-)

Camilla sa...

Idag kom priset som jag vann i tävlingen! Tusen tack, kommer ha stor nytta av allt. Ficklampan var den stora favoriten! Jag vet inte riktigt när jag kommer få användning för den men bara tanken på att inte behöva bekymra sig för batteribrist gillar jag! :) Kramar!

Jossan sa...

19 points.
Fäktning, Krille, fäktning?!?!?!

Kris sa...

Jossan:
Japp, när jag läste på militärhögskolan så fäktades jag ett par gånger i veckan. Det hela mynnade ut i att jag deltog i en turnering där jag faktiskt hade en juniorlandslagsman "i brygga" och ställningen 4-1 till mig (man kör till 5). Tyvärr så brjade nerverna spela in (och kanske hans skicklighet) och mitt papp-psyke gav vika. Förlust med 5-4 med andra ord...

Camilla:
Vad kul att du gillade priset. Som jag utlovade så skulle det ju vara anpassat till vinnaren. Och hur som helst så är det jag som ska tacka för ett gott skratt. Men du... Du får gärna skriva in hur det gick på quizet också.

Mange sa...

10 poäng till mig! Fler biologifrågor tack!