tisdag 19 juni 2012

Fotbolls-EM med mera

Så var man tillbaks i Spanien efter en veckas välbehövlig semester. Började med att åka hem till Göteborg för att möta upp en 30-årsjubilant i form av Emily som kom in till Landvetter samma dag. Helgen spenderades på Torpet där det i vanlig ordning bjöds på god mat och sunt friluftsliv.

På torsdagen bar det senare av till Kiev (via Istanbul av alla ställen) för att på fredagen se Sverige-England på Olympiastadion med plats för runt 60 000 åskådare. Hela stan kryllade av svenskar och utan att överdriva så gick det ungefär 10 svenska fans på varje engelskman när man gick runt på stan.

Matchen i sig var ju underhållande (även om Isaksson spelade bort Sverige från vidare spel i turneringen med en tabbe som fått Bengt "Tvålen" Andersson att se ut som säkerheten själv...) med ungefär halva läktaren bestående av svenska fans.

Kiev som stad var också den väldigt trevlig och inte minst billig om man bara höll sig borta från priserna som gällde inresta fotbollssupportrar. Eller vad sägs om att en enkel resa med tunnelbanan kostade runt 1:60 kr enkel väg. Att jämföra med en buss i Göteborg som tar över 20 spänn.

Nu spelar Sverige riktigt bra mot Frankrike på TV:n här så låter bilder sköta resten av inlägget...








Till sist...
Nu på fredag är det midsommar hemma i Sverige, men det finns ingen möjlighet för mig att åka hem p.g.a. arbetsbörda. Däremot tänker jag slå upp portarna och bjuda in min spanska vänner på tapas ala Sverige. Det betyder tapas med färskpotatis med sill och gräddfil, gravad lax, västkustsräkor, westerbottenost, köttbullar med potatismos och lingon, knäckebröd, hönökaka, egenkryddad nubbe, renkött och svenskt godis. Om ni har vägarna förbi är ni välkomna!

8 kommentarer:

Albinssonskan sa...

HAde du med dig all den maten i resväskan eller ska du förbi IKEA?

Glad midsommar!
Kram

Kris sa...

Resväskan.

Såg du den toppmoderna polisbilen?

Albinssonskan sa...

Haha, var det en polisbil?!?

Anonym sa...

Jag hade samma fråga som Jossan, men jag förstår banne mig inte resten av konversationen....polisbil????
//Mamma

Anonym sa...

Förresten - ha en skön midsommar i värmen! Kram //Mamma

Anonym sa...

NU såg jag polisbilen. Hahaha!!!

Anonym sa...

Provsmakar du sillen o laxen inför dina polare!!!?? ;) /H

Anonym sa...

Självklart åt jag både sill och lax.

Kris